15 січня 2024 року- 691 доба повномасштабного вторгнення армії РФ в Україну. 14 січня ЗСУ вразили над Азовським морем два російських військових літаки: А-50 і ІЛ-22
Вечором 14 січня 2024 року в соцмережах з’явились повідомлення, що сили оборони України близько 21:00 вразили над Азовським морем два літаки ВКС РФ: А-50 ДРЛО та бомбардувальник Іл-22, що знаходились над Азовським морем.
“А-50 збитий, а ІЛ-22 підбитий і намагався дістатися найближчого аеродрому, проте зник з радарів, після початку пониження, в районі Керчі”.
По одній з версій, Іл-22 міг бути збитий “дружнім вогнем” – ППО ЗС РФ, що охороняли Керченський міст:
Опубліковано запис на якому нібито перемови пілотів Іл-22М з диспетчером аеродрому в Анапі:
В понеділок, 15 січня соцмережі поширили підтвердження цієї інформації від Головнокомандувача ЗСУ:
“Воїни Повітряних Сил Збройних Сил України знищили ворожий літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління противника Іл-22.Дякую Повітряним Силам за чудово сплановану та проведену операцію в Приазов’ї!Слава Україні!”
Командування Повітряних Сил ЗСУ / Air Force Command of UA Armed Forces:
“Мінус ворожий літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління противника Іл-22!
Спецоперація в Приазов’ї пройшла успішно.
Далі буде…”
В щоденному звіті ГШ ЗСУ по втратам армії РФ, ці два літаки на ранок 15 січня 2024 року відображені ще не були:
Російські літаки були підбиті ймовірно ракетами, які передані ЗСУ західними союзниками.
“ЗСУ здійснили те, що вважалось неможливим: ще ніхто в історії не збивав літак дальнього радіолокаційного виявлення”, — Defense Express
Російські військові були впевні в невразливості і захищенності свого літака А-50:
Літаки дальнього радіолокаційного стеження (ДРЛС) А-50 та А-50У (модернізована версія А-50) призначені для супроводження повітряних цілей та координації ударної авіації при наведенні на повітряні, наземні та морські цілі, а також може служити повітряним командним пунктом для винищувачів. Вони дозволяють повітряним силам, які їх використовують, мати перевагу над іншими силами, що розгортають літаки в повітряному просторі.
Так, під час під час ракетної атаки борти радіолокаційного виявлення у повітрі фіксують запуски ППО, що дозволяє визначити розташування систем та під час наступної серії пусків обійти системи протиповітряної оборони, або уразити їх.
На озброєнні російських військово-космічних сил станом на 2010 рік перебувало 26 повітряних суден ДРЛС. Точна кількість боєздатних А-50 на даний момент невідома, однак вона нижча, аніж число наявних бортів. За даними моніторингової групи «Бєларускі Гаюн», на початок 2023 року російські ВКС мали на озброєнні 9 таких літаків.
Вартість одного такого судна близько 330 мільйонів доларів.
Екіпаж ДРЛС А-50 складає п’ять осіб, а також десять осіб тактичного екіпажу. При цьому Екіпаж літака А-50 – це дуже рідкісний вид фахівців, оскільки мало людей вміє працювати на такому устаткуванні.
Один із А-50 був уражений дронами у лютому 2023 року на аеродромі «Мачулищі» у Білорусі. Насамперед пошкоджень зазнала радіолокаційна антена. Організаторами диверсії називають білоруських партизанів, які після інциденту втекли з країни за кордон. ЗСУ свою причетність до інциденту не підтверджувало. Згодом літак евакуювали до Росії, але він потребував складного ремонту.
Після випадку на аеродромі «Мачулищі» в Білорусії, розвідка Великобританії припустила, що у ВКС РФ залишаються 6 А-50 у робочому стані.
Літак Іл-22М є повітряним командним пунктом, з якого можна керувати військами під час бойових дій. Оскільки цей пункт перебуває в повітрі, його неможливо вразити оперативно-тактичними ракетами. Також його ще часто називали ПЗПУ — «повітряний захищений пункт управління», оскільки на ньому є стійкі до впливів засобів радіоелектронної боротьби канали зв’язку.
Також літак може забезпечувати надійну комунікацію із бойовими частинами на землі, особливо з фронтовою авіацією, яка літає на невеликій висоті, що ускладнює зв’язок.
Після розпаду СРСР частину літаків отримали Казахстан, Білорусь, Молдова і Україна. В Україні Іл-22М порізали на брухт. Більшість бортів залишилося у Росії.
За даними довідника Military Balance 2022, на початку повномасштабного вторгнення у Росії було 12 літаків Іл-22М та 10 Іл-22 (старішої модифікації).
П’ять Іл-22М планували модернізувати упродовж 2019-2021 рр., але наскільки були реалізовані ці плани – точних даних немає. Нова апаратура, встановлена на літаках, мала б забезпечити швидкісний захищений обмін інформацією в режимі реального часу. Конкретний склад цієї апаратури зі зрозумілих причин не оприлюднювався. Група бойового управління на борту такого ПКП могла б здійснювати керівництво міжвидовим угрупованням військ.
Щонайменше один літак постраждав під час бойових дій у квітні 2022 року від близьких вибухів двох ракет ЗРК «Бук». Літак зміг повернутися на базу, але про його подальшу долю нічого не відомо.
Ще один Іл-22 був збитий вагнерівцями під час їхнього «походу на Москву» у червні 2023 року. Тоді збитий Іл-22М виконував функції ретрансляції радіосигналу, працюючи як висотна антена, що зв’язувала наземний командний пункт і бойові частини.
На разі російське Міністерство оборони ніяк не коментувало повідомлень щодо ураження ПС ЗСУ Іл-22 та А-50, а прессекретар президента РФ Путіна Дмітрій Пєсков заявив, що в Кремлі нічого не знають про ураження.
Пропагандистське російське ЗМІ RT:
“Прес-секретар російського президента Дмитро Пєсков заявив, що Кремль не має даних про те, що ЗСУ збили якісь російські літаки.
“Ні, інформації немає”, – відповів Пєсков на відповідне запитання”.
Остаточна доля літаків також достеменно поки що не відомо. Відомо, що Іл-22М після ураження намагався сісти в Анапі, для чого запросив швидкі та пожежні. Що стосується А-50, то після удару ЗСУ він перестав виходити на зв’язок, а згодом пілот російського Су-30 Росії виявив пожежу і падіння невстановленого повітряного судна.
До вечора 15 січня ситуацію прокоментував речник Повітряних Сил ЗСУ Юрій Ігнат:
«Літак далекого радіолокаційного виявлення А-50 був і є пріоритетною метою для нас. І досі знищення цього борту здавалося непосильним завданням для Повітряних Сил. А тут ще Іл-22 (повітряний командний пункт) потрапив під роздачу! Відразу дві «жирні» цілі за один раз».
З приводу пошкодженого Іл-22 він додав:
«Схоже, Іл-22 дотягнув до Анапи. Живий гад. Але, як бачите, корито «відновленню не підлягає». Тому, як не крути, ціль знищено, реанімація не допоможе! Літак горів, серед екіпажу є поранені, сподіваюся і 200-ті»
До свого коментаря він додав фото пошкодженого Іл-22:
Очільник Головного управління розвідки Міноборони Кирило Буданов в інтерв’ю Financial Times також підтвердив, що українським силам вдалося знищити російський літак далекого радіолокаційного виявлення А-50 та пошкодити повітряний пункт управління Іл-22.
“А-50 був збитий і вибухнув… Іл-22 був сильно пошкоджений, але, на жаль для нас, йому вдалося здійснити аварійну посадку в Анапі (російське місто на узбережжі Чорного моря)”, – сказав він.
За словами Буданова, на даний момент у Росії лише вісім А-50 у хорошому стані. Він додав, що знищення літака, ймовірно, вплине на здатність РФ діяти та підтримувати зв’язок у зоні конфлікту “цілодобово”.
Оновлення інформації:
Збитих російських льотчиків літака А-50 знайшли під окупованим Бердянськом Запорізької області, де їхні замерзлі тіла знайшли у снігу. На борту літака знаходився, замкомандувача дальньої авіації військових повітряних сил повітряно-космічних сил ЗС Росії Пчела Олег Володимирович. Він був командиром 22 гвардійської важкої бомбардувальної авіадивізії, яка бзується на аеродромі Енгельс у Саратовській області.
Командир екіпажу ІЛ-22 ВКС РФ загинув від отриманих поранень, літак вів і садив на аеродромі в Анапі другий пілот, який також отримав поранення:
старший льотчик-випробувач 1338 ВЦ, командир Іл-22 майор Клімов Віктор Іванович 1981 р.н.
загинув командир Іл-22 майор Клімов Віктор Іванович 1981 р.н.